Hier wil je aan werken als je bovenaan wilt staan in Google

Bovenaan staan in Google is iets wat elk bedrijf met enige vorm van online presence wilt. Echter zijn het maar een aantal bedrijven die dit daadwerkelijk voor elkaar weten te krijgen. De concurrentie is enorm en er zijn veel mensen die al jaren bezig zijn om de posities in Google te bemachtigen die jij misschien ook zou willen hebben. 

Om je op weg te helpen met de reis naar een nummer 1 Google ranking hebben we hier een aantal tips voor je die je zeker nodig hebt als je bovenaan wilt komen in Google.

Maak gebruik van longtail keywords

In eigenlijk elke industrie is het zo dat mensen en bedrijven op Google vooral concurreren op korte keywords. Bijvoorbeeld in de auto branche concurreren er veel mensen op ‘auto kopen’ en een stuk minder mensen op ‘grijze station auto voor het hele gezin’. 

Echter is het een feit dat verreweg de meeste zoekopdrachten die in Google worden ingevoerd longtail keywords zijn. Longtail keywords worden steeds belangrijker door de verandering die plaatsvindt op het gebied van zoeken. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van voice-search. Bij voice search maken mensen vooral gebruik van volledige zinnen. 

Het is wel belangrijk om te controleren of er wordt gezocht op de keywords die je wilt targeten met je zoekmachine optimalisatie. Dit kun je doen door tools als Ubersuggest of Semrush, maar ook door de tools van Google zelf.

Kwaliteit boven kwaliteit

Zorg dat je ten alle tijden bewust bent van het feit dat je schrijft voor personen en niet voor een zoekmachine. Zorg ervoor dat je kwalitatief gezien de beste tekst schrijft die daadwerkelijk antwoorden geeft op vragen die mensen hebben of op een andere manier waarde levert aan de lezer. 

Google zal dit herkennen en je hiervoor belonen door meer bezoekers. Ook bestaat er een misconceptie dat je vooral zo veel mogelijk moet schrijven in een artikel of blogpost. Dit is echter zeker niet het geval. 

Het artikel of blog moet vooral kwalitatief gezien het beste zijn en niet perse het langste. Als je iets uitgebreids op een korte manier alsnog goed kunt verwoorden kies dan zeker voor de korte manier.

Gebruiksvriendelijkheid

Google wilt vooral de beste ervaring bieden aan de gebruikers en bezoekers. Zorg er dus voor dat je website eenvoudig te gebruiken is en bezoekers een aantrekkelijke ervaring biedt. Dit doe je bijvoorbeeld door je content aan te vullen met aantrekkelijke titels, filmpjes, podcasts en foto’s. 

Hou echter wel in je achterhoofd dat al deze toevoegingen de laadtijd van je website kan vertragen. De laadtijd wil je te allen tijde zo laag mogelijk houden.